1. Algemeen
1.1. Wij kunnen deze algemene voorwaarden wijzigen. De gewijzigde voorwaarden gaan in zodra deze online zijn gezet en je een nieuwe reservatie bij ons plaatst.
1.2. Aanbiedingen op ah.be of in de AH app kunnen afwijken van aanbiedingen in onze fysieke winkels. Je kunt voor online reservaties geen aanspraak maken op aanbiedingen die uitsluitend voor de fysieke winkels gelden.
1.3. De eventuele algemene voorwaarden van de klant worden uitdrukkelijk afgewezen.
1.4. De website ah.be en de AH app worden beheerd door Albert Heijn België NV en de daarop weergegeven producten worden door Albert Heijn België NV voor reservering aangeboden.
1.5. Ook op alle online reserveringen bij Albert Heijn België NV is het privacybeleid dat u kunt vinden op ah.be/privacy van toepassing.
1.6. Bij online reserveren zijn onze voorwaarden inzake Bonusaanbiedingen en acties van toepassing. Deze kan je vinden op ah.be/bonusvoorwaarden.
2. Profiel aanmaken & verwijdering hiervan
2.1. Producten reserveren via ah.be of de AH app kan alleen indien je een profiel aanmaakt. Je kiest daarvoor een e-mailadres als gebruikersnaam en een wachtwoord, waarmee je voortaan toegang krijgt tot de reserveringsdiensten op ah.be of de AH app.
2.2. Deze gegevens zijn persoonlijk en wij vragen je hier vertrouwelijk mee om te gaan, jouw e-mailadres en het wachtwoord uitsluitend voor eigen gebruik te hanteren en deze alleen op te slaan op je eigen computer, tablet of smartphone.
2.3. AH behoudt zich het recht voor om bij gegronde vermoedens van misbruik, fraude of aanwending te kwader trouw van je profiel of van de diensten verleend via de AH app en/of via ah.be, alsook bij ernstige schendingen van deze algemene voorwaarden, je profiel te verwijderen, te deactiveren of ontoegankelijk te maken, en dit met onmiddellijke ingang en zonder dat je recht hebt op enige vergoeding.
2.4. Op het moment dat je profiel gedurende 2 jaar niet actief is, kan AH tot verwijdering hiervan overgaan. Daarvan is sprake als je 2 jaar niet bent ingelogd op je profiel (op ah.be of in de AH app) en wanneer je AH Bonuskaart, die is gekoppeld aan je profiel, langer dan 2 jaar niet gescand is bij een kassa in een van de AH winkels.
Alvorens AH tot verwijdering overgaat, stuurt AH je meerdere e-mails naar het door jou geregistreerde e-mailadres, waarmee je je profiel kunt “heractiveren” (waarna er een nieuwe periode van 2 jaar gaat lopen).
3. Leeftijdsgrens
3.1 Alleen personen van 18 jaar en ouder kunnen een profiel aanmaken en via ah.be of de AH app boodschappen reserveren voor thuislevering.
3.2 Wanneer de reservatie alcoholische drank bevat, kunnen de gereserveerde producten enkel gekocht worden door een persoon van minstens 18 jaar.
3.3 Wanneer een persoon onder de 18 jaar zich op het bezorgadres aanbiedt voor de aankoop van een reservatie die alcoholische producten bevat, is het voor ons helaas niet mogelijk om aan deze persoon enkel de niet-alcoholische producten te verkopen, en dienen wij het volledige aanbod van de gereserveerde producten in te trekken. Onze medewerker zal om legitimatie vragen indien de reservatie alcoholhoudende producten bevat en twijfel bestaat over de leeftijd van de persoon die zich aanbiedt voor de aankoop. Geldige legitimatiebewijzen zijn onder meer een nationale identiteitskaart en internationaal paspoort.
4. Online reserveren via ah.be of de AH app en kopen bij thuislevering (aangepast 18/09/2023)
4.1. Onder de hierna bepaalde voorwaarden kan je via ah.be of de AH app producten reserveren voor thuislevering in België.
4.2. Je kan slechts producten online reserveren via de website of de AH app voor thuislevering, indien de totale prijs (exclusief bezorgkosten en statiegeld) van de producten die u selecteert op ah.be of in de AH app minimaal 60,00 EUR bedraagt. In dat geval kies je tijdens het onlinereserveringsproces een beschikbare datum waarop en een beschikbaar tijdvak waarin je wenst dat Albert Heijn die producten te koop zal aanbieden bij jou thuis.
4.3. Albert Heijn bezorgt niet in alle gebieden in België. Je kan aan de hand van jouw postcode checken of wij ook bij u thuis boodschappen kunnen bezorgen.
4.4. Voor bepaalde aanbiedingen kan slechts een maximaal aantal artikelen per klant gereserveerd worden. Dit wordt op de website of in de AH app aangegeven. Voor bieraanbiedingen geldt: maximaal 6 kratten of trays per klant.
4.5. De online reservering van producten via de website of de AH app verplicht je niet tot aankoop. Je beslist pas bij thuisbezorging of je de gereserveerde producten wenst te kopen, aan de prijs die je op dat moment ter plaatse wordt meegedeeld. Voordien kan je jouw reservering aanpassen, mits dit gebeurt binnen de termijn die je wordt meegedeeld in de bevestigingse-mail.
4.6. De eventuele koopovereenkomst komt dus pas tot stand bij thuislevering. Bij aankomst zal de bezorger de door u gereserveerde producten te koop aanbieden, met mededeling van de geldende prijzen. Hoewel Albert Heijn dit tracht te vermijden, is het mogelijk dat wij niet alle gereserveerde producten kunnen aanbieden op de dag die je selecteerde voor thuislevering. Indien je ons aanbod aanvaardt, komt de koop op dat moment tot stand. Je kan er ook voor kiezen om het aanbod, of een deel daarvan, niet te aanvaarden.
4.7. De prijzen die je op ah.be of in de AH app ziet op de dag van jouw reservatie, zijn de prijzen die gelden wanneer de producten op die dag bij thuislevering worden gekocht, en kunnen dus verschillen van de prijzen die gelden op de dag dat jij de producten aankoopt bij jou thuis.
4.8. Voor producten die je per gewicht reserveert, geldt de prijs van de dag waarop de producten conform jouw reservatie werden verpakt. Hoewel het verpakte gewicht van dergelijke producten licht kan afwijken van het gereserveerde gewicht, wordt u desgevallend uiteraard alleen het verpakte gewicht aangerekend. De prijzen die u betaalt indien u tot aankoop overgaat, staan vermeld op de pakbon en de navolgende factuur.
4.9. Indien u bij thuislevering beslist een of meerdere producten aan te kopen, dan worden de u eerder meegedeelde bezorgkosten voor de thuisbezorging aangerekend. De hoogte van deze bezorgkosten kan variëren in functie van de/het door u gekozen bezorgingsdatum en -tijdvak. De bezorgkosten worden weergegeven tijdens het reserveringsproces op de website of de AH app, in de bevestiging van uw reservering en op de navolgende factuur. Indien je ervoor kiest géén van de producten aan te kopen die wij u thuis aanbieden, zullen wij geen bezorgkosten aanrekenen.
4.10. De producten die u bij thuislevering beslist aan te kopen, dient u op dat ogenblik te betalen (inclusief bezorgkosten). Dit kan enkel met debet bankkaart. Andere betalingswijzen, bijvoorbeeld met cash, via bankoverschrijving of met kredietkaart, zijn niet mogelijk.
4.11.Indien u bij wijze van uitzondering toch een betaalwijze overeenkomt met AH die inhoudt dat u niet op het moment van de thuislevering zelf betaalt (bv. omdat uw debet kaart of de betaalterminal niet blijkt te werken), dan geldt een maximale betaaltermijn van 14 dagen na thuislevering. Bij gebrek aan volledige betaling binnen deze termijn, bent u een bijkomend forfaitair bedrag verschuldigd van 15 % op de totaal verschuldigde som, met een minimum van 10 EUR ongeacht de verschuldigde som, ten titel van administratieve kost en schadevergoeding. Dit geldt onverminderd het recht van Albert Heijn om de werkelijke kosten van invordering, met inbegrip van de kosten van een incassobureau aangesteld door Albert Heijn, op u te verhalen.
4.12. Bovendien zal u voor iedere niet (tijdig) betaalde som van rechtswege en zonder ingebrekestelling een verwijlinterest gelijk aan de wettelijke interestvoet (in 2022: 1,5%) aangerekend worden vanaf de gestelde vervaldag. Het voorgaande laat overige acties die Albert Heijn op basis van de wet ter beschikking staan, onverlet.
4.13. Op het moment dat (i) aanbieding van de gereserveerde producten door de bezorger niet mogelijk is, omdat je niet aanwezig was op het door jou aangegeven tijdvak, of (ii) als je te laat bent met het annuleren van je reservering (zie vanaf artikel 4.15 tot wanneer je jouw reservering kunt annuleren), dan lijdt AH schade. AH is in dat geval gerechtigd om haar daadwerkelijke schade (ook wel “verspillingsbijdrage” genoemd) bij je in rekening te brengen (onverminderd de andere rechten van AH in dat geval).
Die verspillingsbijdrage bedraagt in (beide) gevallen (i) en (ii) minimaal EUR 25,-, en bestaat o.a. uit de door AH (vergeefs gemaakte) kosten (waaronder dervings- en transportkosten; zie hier voor een nadere uitsplitsing van deze kosten).
AH zal je op de hoogte stellen op het moment dat zij deze verspillingsbijdrage aan jou doorberekent (door een kaartje in de brievenbus achter te laten). In dat geval zal zij deze verspillingsbijdrage direct zichtbaar maken op je AH account, en in ieder geval in rekening brengen bij je volgende reservering/aankoop. AH heeft het recht om geen nieuwe reserveringen te accepteren tot het moment dat deze verspillingsbijdrage door jou betaald is.
4.14. Zodra u gedurende 2 maanden voorafgaand aan uw laatste reservatie 3 keer niet aanwezig bleek te zijn op het aangegeven bezorgadres op de gekozen bezorgdatum in het door u aangegeven tijdvak, kan uw account voor het online reserveren van producten via de website of de AH app gedurende de daaropvolgende 6 maanden worden afgesloten.
4.15. Producten die u reserveerde voor thuislevering moeten vooraf uiteraard door Albert Heijn worden klaargezet. Indien u een bezorgmoment selecteerde tussen 8u ’s ochtends en 14u s’ middags, kan u de reservering annuleren tot de middag (12u) van de werkdag voorafgaand aan de dag van het bezorgmoment. Werkdagen zijn in dit verband alle dagen behalve zondagen en feestdagen, zodat u een reservering met bezorgmoment tussen 8u en 14u op maandag (of op de dag na een feestdag) slechts kan annuleren tot uiterlijk 12u zaterdagmiddag (of tot de middag (12u) van de dag vóór de feestdag).
4.16. Indien u een bezorgmoment selecteerde tussen 16u s’ middags en 22u ’s avonds, kan u de reservering annuleren tot de start van de dag van het bezorgmoment zelf (dus tot middernacht).
4.17. In de rubriek “mijn reserveringen” op uw online AH profiel wordt aangegeven of een reservering op dat ogenblik nog kan worden geannuleerd.
4.18. In verband met annuleringen kan u steeds contact opnemen met de Klantenservice.
4.19. Je kan niet meer dan 1 reservatie op dezelfde dag op hetzelfde adres laten bezorgen.
Herroepingsrecht na thuislevering
4.20. Je beschikt over een termijn van 14 dagen om de aankoop van een of meerdere producten die thuis werden bezorgd, maar die je bij nader inzien niet wenst te behouden, te herroepen. Deze termijn gaat in op de dag van de thuislevering.
4.21. Om jouw herroepingsrecht uit te oefenen, moet je binnen de 14 dagen vanaf de bezorging van het betreffende product op ondubbelzinnige wijze, bijvoorbeeld middels het invullen van het modelformulier voor herroeping, jouw wil tot herroeping aan Albert Heijn melden.
4.22. Je kan daarvoor onder meer een e-mail versturen naar Albert Heijn naar klantenservice@ah.be, desgevallend met, bijgevoegd, het ingevulde modelformulier voor herroeping. Dit modelformulier wordt meegestuurd met de bevestigingse-mail van uw reservering, en kan u hier downloaden.
4.23. Je kan jouw herroepingsrecht uitoefenen zonder opgave van enige reden. Je kan geen herroepingsrecht uitoefenen voor:
- producten die snel bederven of met een beperkte houdbaarheid (zoals bijvoorbeeld bloemen, fruit en groenten, vis-en vleeswaren, zuivelproducten, slagerij- en traiteurproducten, bakkerijproducten, diepvriesproducten, enz.)
- verzegelde producten die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling is verbroken.
4.24. Eenmaal je jouw herroepingsrecht tijdig hebt uitgeoefend, moeten de betreffende producten – in onbeschadigde en originele staat – worden geretourneerd op één van volgende wijzen:
- Albert Heijn kan de producten ophalen ter gelegenheid van een volgende thuislevering. Neem hiervoor contact op met de Klantenservice.
- Indien de aard van de producten het toelaat, kan je de producten per postpakket verzenden naar Albert Heijn Retour/Ontbinding, T.a.v. procesteamleider Operations, Home Shop Center Utrecht Kanaaldijk 3, 3542 AK Utrecht. De kosten voor het terugzenden van de producten komen in dit geval voor jouw eigen rekening.
4.25. Als je de aankoop van een of meerdere producten tijdig herroept, verrichten wij de terugbetaling van de prijs die u daarvoor werd aangerekend zo snel mogelijk, en in ieder geval niet later dan 14 dagen na de dag waarop Albert Heijn werd geïnformeerd over de mededeling van uw beslissing om de aankoop te herroepen. Indien u, voor alle producten die u bij u thuis aankocht, de koop herroept, zullen ook de betaalde bezorgkosten binnen dezelfde termijn worden terugbetaald.
4.26. Desgevallend betalen wij je terug op het bankrekeningnummer gekoppeld aan jouw AH-profiel, tenzij u uitdrukkelijk met een andere terugbetalingswijze instemt. In ieder geval zullen u voor zulke terugbetaling geen kosten in rekening worden gebracht.
4.27. In geval van laattijdige terugbetaling door Albert Heijn heeft u recht op een verwijlinterest gelijk aan de wettelijke interestvoet (in 2022: 1,5%) en op een forfaitair bedrag van 15% van de totale som met een minimum van 10 EUR, ten titel van schadevergoeding.
5. Versproducten – houdbaarheid
5.1. Wij hanteren in principe de volgende houdbaarheidstermijnen voor versproducten, ingaand op de dag na thuislevering:
- Zuivel, voorverpakte vleeswaren en lunchsalades zijn 4 dagen houdbaar.
- Maaltijdsalades, stoommaaltijden en gebak zijn 1 dag houdbaar.
- Overige versproducten zijn 2 dagen houdbaar.
5.2. De houdbaarheidstermijn van het product is ook altijd te vinden op het product zelf en in de productomschrijving op de website of de AH app. De kortste houdbaarheidstermijn primeert op voormelde principes.
5.3. Wanneer de houdbaarheidsdatum van een na reservering aangekocht product verstrijkt op de dag van je aankoop (in de Pick Up Point of bij thuislevering) of eerder, dan verzoeken we je vriendelijk daarmee naar een van onze winkels te komen. Daar kan je (i) het product inwisselen voor eenzelfde, nieuw, product, of (ii) de prijs van het product in mindering laten brengen van andere producten die je dan aankoopt, of (iii) de prijs van het product in contanten terugbetaald krijgen. Je kan hiertoe tevens de Klantenservice contacteren (per e-mail of telefonisch).
6. Statiegeld voor plooiboxen (kratten) en bijdrage voor lichte plastic draagtassen
6.1. Je reservering wordt zo veel mogelijk verzameld en bezorgd in plooiboxen. Hiervoor betaal je 5,00 euro statiegeld per plooibox. Je kan de lege plooiboxen weer inleveren bij een Pick Up Point of terug meegeven aan een thuisbezorger (ter gelegenheid van een volgende thuislevering of ophaal). Wanneer je de lege plooiboxen inlevert en tegelijk overgaat tot een nieuwe aankoop, worden de lege plooiboxen per stuk geruild tegen de plooiboxen waarin de producten van uw nieuwe aankoop zich bevinden.
6.2. U kan in dit verband ook de Klantenservice contacteren.
6.3. Het is ons verboden om lichte plastic draagtassen gratis aan te bieden. Indien dergelijke plastic draagtassen nodig zijn voor jouw reservatie, dan wordt u daarvoor een bijdrage van 0,35 eurocent per draagtas aangerekend. Deze bijdragen investeren wij in verduurzaming. Voor meer informatie over wat wij in doen inzake duurzaamheid, zie ah.be/over-ah/duurzaamheid
-