Wat zijn nepacties?

Er zijn regelmatig winacties in omloop via Facebook, e-mail, SMS of WhatsApp die zogenaamd van Albert Heijn zijn en waarin gevraagd wordt naar jouw gegevens. Veel van deze acties zijn nep en zijn bedoeld voor spam- en phishing doeleinden, of om je te binden aan betaalde diensten. In deze nepacties wordt vaak een waardebon van Albert Heijn ter waarde van 100, 250 of 500 euro (of een soortgelijk bedrag) aangeboden. Ook word je soms gevraagd mee te doen aan een online of sms-spel.

Bekijk voorbeelden

Belangrijk om te weten:

Klik nooit op de link 'uitschrijven/afmelden' wanneer je zo'n e-mail ontvangt. Het verzoek tot uitschrijven vertelt de zenders ervan dat de mailbox actief gebruikt wordt, en zal ervoor zorgen dat je meer van deze e-mails krijgt.

Zo herken je nepberichten:

  • In het bericht vind je vaak een urgente reden om tot actie over te gaan. Bijvoorbeeld: 'Doe mee', 'Claim deze korting' en 'Ontvang jouw prijs'.
  • Het bericht lijkt op een bericht van Albert Heijn, maar is niet door Albert Heijn verzonden, het e-mailadres eindigt niet met @ah.be.
  • Je wordt verzocht om op een link te klikken dat niet uitkomt op de website van Albert Heijn. Ga met je muis over de link en je ziet dat het webadres niet begint met www.ah.be of nieuwsbrief.ah.be.
  • De social media-berichten zijn niet afkomstig van onze geverifieerde pagina's. Een geverifieerde pagina is te herkennen aan het blauwe vinkje bij de naam in de adresbalk van je browser.
  • Er komen vaak schrijffouten in voor en de aanhef is niet persoonlijk.
  • De e-mail gaat inhoudelijk (bijna) volledig over een winactie.

Let op: al klopt één bovenstaande punten niet en lijkt het andere allemaal wel in orde, vertrouw de mail dan niet!

Nepacties en phishing via de computer

Fraudeurs proberen via de computer op verschillende manieren aan jouw persoonlijke gegevens te komen of geld te verdienen. Dit gebeurt veelal via phishing e-mails waarin wordt gevraagd om op een specifieke link te klikken.

Nepacties en phishing via de computer

Hoe bescherm ik mijzelf en anderen tegen nepacties?

Iedereen kan een phishing bericht in zijn e-mail of via de smartphone ontvangen. Door goed op te letten kan je nepberichten herkennen en jezelf beschermen.

Zo ben je de oplichters voor:

  • Ontvang je een nepactie, klik hier dan niet op, meld deze nepactie aan (mailadres AH?) en verwijder het bericht direct. Ga niet in op aanbiedingen.
  • Open geen e-mails waarin contanten, cadeaukaarten en -bonnen weg worden gegeven. Dat doet Albert Heijn niet.
  • Ga niet in op winacties via sms of WhatsApp. Zo zal Albert Heijn nooit winacties verspreiden.
  • Je kan winacties terugvinden op www.ah.be, community.ah.be of op onze geverifieerde Social Media accounts. En dus niet op andere websites, kijk dit altijd even na!
  • Indien je je hebt ingeschreven voor ons klantonderzoek krijg je mail van ons onderzoeksbureau MWM2. Een officiële e-mail eindigt op @mwm2.be of @mwm2.nl.

Nepacties en phishing via de telefoon en WhatsApp

Albert Heijn zal enkel telefonisch contact opnemen bij een vraag over je online bestelling via ah.be. Wij zullen nooit een winactie telefonisch, via sms of WhatsApp verspreiden.

Nepacties en phishing via de telefoon en WhatsApp

Ik heb een phishing bericht ontvangen, wat moet ik doen?

Heb je een phishing bericht van Albert Heijn ontvangen en/of per ongeluk op een link geklikt? Geef het aan ons door via de klantenservice. Met jouw informatie kunnen wij en andere partijen onze klanten goed informeren indien ze een nep e-mail hebben ontvangen.

Wanneer je de nep e-mail aan ons hebt gemeld, dan kan je de e-mail als 'spam' markeren in je mailbox en vervolgens verwijderen.

Wat kan er gebeuren?

  • Ongemerkt kom je op een neppe website terecht waar wordt gevraagd om persoonlijke informatie achter te laten.
  • Er wordt een virus op je computer geïnstalleerd waarmee kwaadwillenden jouw computer kunnen overnemen en zo persoonlijke inloggegevens kunnen achterhalen.
  • Je computer kan worden geblokkeerd, die pas na betaling weer wordt vrijgegeven.
  • Je wordt voor een dure sms-dienst aangemeld doordat je je mobiele nummer achterlaat (neem in dit geval contact op met je telefoonprovider voor het opzeggen van deze sms-dienst).

Wat doet Albert Heijn om fraude te voorkomen?

  • Albert Heijn werkt samen met andere partijen actief aan het bestrijden van phishing.
  • Wij proberen altijd contact te leggen met de phishing partijen om ze te sommeren en te laten stoppen met het onrechtmatig gebruik van onze naam en ons logo.