Kersen
Kersen

Kersen

Van kersenvlaai tot kersenjam: met kersen kan je eindeloos variëren. Er gaat niets boven verse kersen in het kersenseizoen, maar ook met kersen uit blik of diepvries verrijk je ieder recept. Wat dacht je van een Franse kersenclafoutis of ijs met warme kersen?

Wanneer is het kersenseizoen?

Wanneer is het kersenseizoen?

Het kersenseizoen voor Nederlandse kersen start halverwege juni en loopt tot eind augustus. Als we een warm voorjaar hebben zijn Nederlandse kersen soms zelfs al begin juni beschikbaar. Mocht je tóch heel graag met kersen gaan bakken in de winter, dan kan je altijd kiezen voor kersen uit de diepvries, uit blik of kersen op siroop bijvoorbeeld .

Wat voor soorten kersen zijn er?

De kersen die in Nederland worden geplukt zijn voornamelijk van het ras Kordia. De Kordia is een grote en stevige kers. Daarnaast wordt ook veel gekozen voor het ras Regina in Nederland. Ook de Nederlandse kersen van Albert Heijn behoren tot deze twee soorten. Als het kersenseizoen in Nederland nog niet gestart is, komen er vaak andere kersensoorten uit Zuid-Europese landen.

Wat voor soorten kersen zijn er?
Zijn kersen gezond?

Zijn kersen gezond?

De kers bevat mineralen en vitamine A en C en is net als veel andere fruitsoorten opgenomen in de Schijf van Vijf. Zo passen kersen in een verantwoord voedingspatroon als fris tussendoortje of door je lievelingsrecept.

Wat kan je allemaal met kersen?

Er zijn veel recepten waar kersen centraal staan. De Franse clafoutis, ook bekend als kersengebak, is daarbij een klassieke vlaai met de kers in de hoofdrol. Ook bij een MonChou taart is er een rol weggelegd voor kersen. Wist je dat je met dit recept 10 minuten een MonChou taart kan maken? Kersen worden niet alleen veel gebruikt om te bakken, maar zijn ook van de partij bij frisse salades en warme gerechten. Zo kan je warme kersen gebruiken als heerlijke saus bij dit drumsticks en puree gerecht.

Wat kan je allemaal met kersen?
Kerstkrans van meringue, citroenyoghurt & fruit

Kerstkrans van meringue, citroenyoghurt & fruit

  1. Verwarm de oven voor op 90 ºC. Rasp de gele schil van de citroen en pers de vrucht uit. Splits de eieren, zorg dat er geen spoortje eigeel in het eiwit terechtkomt (de eidooiers worden niet gebruikt). Zorg dat een kom en de gardes van de mixer helemaal schoon en vetvrij zijn. Schenk het eiwit in de kom. Voeg 1 el citroensap (per 8 personen), de citroenrasp en de kristalsuiker toe. Klop het eiwit met de mixer tot je een stevig en glanzend eiwitschuim hebt. Zeef de poedersuiker en de maizena boven het schuim en spatel door elkaar.
  2. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Schep met 2 eetlepels 8 bergjes eiwitschuim op de bakplaat met een doorsnede van 8 cm. Bak de meringues 4 uur in het midden van de oven. Ze moeten zo wit mogelijk blijven. Zet de oven uit en laat ze in ca. 2 uur afkoelen in de oven met de ovendeur een stukje open.
  3. Verwarm ondertussen het zomerfruit en de jam in een steelpan tot het fruit is ontdooid. Laat afkoelen tot kamertemperatuur.
  4. Klop de slagroom stijf en spatel de Turkse yoghurt en lemon curd erdoor.
  5. Leg de meringues in een cirkel op de schaal. Schep de citroenyoghurt tussen de meringues. Verdeel de fruitcompote erover Verdeel de macarons erover. Haal de blaadjes munt van de takjes en verdeel over de krans.