Champignons
Champignons

Champignons

De champignon is toch wel de meest bekende van de eetbare paddenstoelen familie en wordt in diverse wereldkeukens veelvuldig gebruikt. Deze witte rakkers worden vaak gezien als groenten, maar eigenlijk zijn het schimmels. Paddenstoelen, en dus ook champignons hebben van nature een lekkere umami smaak. Verder steelt de champignon de show in soepen, ragouts of in een saus voor bij een biefstukje. Wist je trouwens dat de champignons bij Albert Heijn uit Nederland komen?

Hoe kun je het best champignons bewaren?

Hoe kun je het best champignons bewaren?

Rauwe champignons kun je het best in een papieren zak of plastic bakje tot 2 dagen in de koelkast bewaren. Let daarbij altijd goed op de kleur, en de geur van de paddenstoelen, om te bepalen of ze nog vers zijn. Gebakken champignons kun je, eenmaal afgekoeld, ongeveer 2 dagen in een luchtdichte bewaardoos in de koelkast bewaren.

Champignons invriezen: hoe?

Rauwe champignons zijn niet geschikt om in te vriezen. Door hun hoge vochtgehalte zal door invriezen de structuur en smaak te veel verloren gaan. Als champignons bereid zijn of in een gerecht zijn verwerkt, kun je ze wel invriezen. In het kort het stappenplan:

  1. Laat champignons die zijn bereid, of het gerecht waar ze inzitten, goed afkoelen.
  2. Vries champignons in een diepvriesbestendige luchtdichte bewaardoos of diepvrieszak in.
  3. Bewaar de champignons tot 3 maanden in de vriezer.

❄️ 3 maanden in de vriezer

Champignons invriezen: hoe?
Moet je champignons wassen?

Moet je champignons wassen?

Je kan champignons zeker even snel omspoelen, maar dit wordt wel afgeraden. De champignon kan namelijk extra water opnemen en dat doet wat af aan de smaak. Daarnaast is een natte champignon ook moelijker te snijden natuurlijk. Je kan het beste de champignon met een stukje keukenpapier of een speciale champignonborstel van aarde ontdoen en schoonmaken.

Zijn champignons gezond?

Champignons bevatten voedingsstoffen als kalium, foliumzuur, vitamine B2, B3 en vezels. Daarnaast is de champignon caloriearm, 100 gram champignons bevat slechts 22 calorieën waardoor ze binnen een gezond eetpatroon vallen. Let wel op dat champignons geen goede vleesvervanger zijn. Een goede vleesvervanger moet naast voldoende eiwit voldoende ijzer en B1, B12 bevatten. Champignons bevatten te weinig ijzer en zijn daarom minder geschikt.

Zijn champignons gezond?
Wat voor soorten champignons zijn er?

Wat voor soorten champignons zijn er?

De meest bekende en gegeten champignon is de witte champignon. Naast de witte champignon is er nog een andere variant, namelijk de kastanjechampignon. Naast de iets donkere kleur bevat de kastanjechampignon minder vocht. Hierdoor slinkt de kastanjechampignon minder bij bereiding dan de witte champignon. Verder heb je ook nog de portobello, dat is eigenlijk gewoon een grote kastanjechampignon. Vanwege de grootte van deze paddenstoel kun je hier perfect een gevulde portobello van maken. Champignons behoren tot de paddenstoelen. Zo zijn de oesterzwam, shiitake, eekhoorntjesbrood en zelfs truffels verre familie van de champignons. Lees meer over de bekendste paddenstoelen soorten.

Vegan pasta al funghi

Vegan pasta al funghi

  1. Kook de spaghetti volgens de aanwijzingen op de verpakking beetgaar. Snijd ondertussen de paddenstoelen voor pasta in stukken en de kastanjechampignons in plakken. Snijd de knoflook fijn en snipper de sjalot.
  2. Verhit de olie in de pan en fruit de sjalot en knoflook al roerend 2 min. Voeg de rest van de olie en paddenstoelen toe en bak 8 min. op middelhoog vuur. Snijd ondertussen de peterselie fijn.
  3. Voeg de rijstcuisine, spaghetti en de bouillonblokje toe aan de paddenstoelen en verwarm 2 min. al roerend. Breng royaal op smaak met versgemalen peper en eventueel zout. Strooi de peterselie en edelgistvlokken over de pasta.